روانشناسی رنگ لباس

روانشناسی رنگ لباس

شخصیت شناسی از روی رنگ لباس

مشکی : باهوش و جاه‌طلب در صنعت مد و لباس «سیاه» یکی از جدی‌ترین رنگ‌هاست. اگر بخواهیم در مورد رنگ لباس و روانشناسی شخصیت صحبت کنیم باید بگوییم که «سیاه» رنگ مورد علاقه افرادی است که شاخص شخصیت آن‌ها قدرت، جدی و با صلابت بودن و هوش و استعداد است. شاید به همین خاطر در اغلب دانشگاه‌های سرتاسر دنیا رنگ کلاه فارغ‌التحصیلی سیاه است. به گفته متخصص مد، Karen Haller، “رنگ مشکی رنگیه که رسمیت و جدیت رو توصیف می کنه”. بنا به تحقیقات انجام شده در زمینه روان شناسی، رنگ سیاه رنگیه که نماد اعتبار، قدرت، جدیت، هوش و فراسته. قهوه ای : محافظه‌کار و منطقی «قهوه‌ای» رنگ زمین است. رنگی که سمبل یکی از قوی‌ترین اجزای طبیعت است و می‌توان به آن اعتماد و تکیه کرد.افرادی که دوست دارن قهوه ای بپوشن، یه کم محافظه کارن، احترام بزرگترها رو دارن و همیشه به دنبال آرامش، ثبات، دوام و استحکام تو هر چیزی هستن. یه خانوم با بلوز قهوه ای یا یه آقا با ژاکت قهوه ای حس اعتبار، هوشمندی و خودگرایی را به اطرافیانش القا می کنه. آبی : به نوشته لیزا جانسون مندل، روزنامه نگار و روان شناس، “آبی بهترین رنگیه که می شه واسه مصاحبه پوشید، چون حس اعتبار و اعتماد به نفس رو به فرد القا می کنه. بنابراین، بسیاری از یونیفورم های اداری یا لباس های کار آبی رنگ هستن.” طیف‌های تیره تر رنگ آبی معمولا رنگ مورد علاقه افراد مهربان، مودب، سازگار و حتی کمی خجالتی است. به عقیده روانشناسان از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت عاشقان لباس‌های آبی معمولا والدینی نمونه و کارمندان و کارگرانی لایق و کارآمد هستند. آرامش و سلامت دو ویژگی بارز این افراد است. سبز : مهربان و خوش قلب به گفته دانشمندان دانشگاه آمستردام، رنگ سبز سبب تقویت روحیه مثبت در شما و اطرافیان تون می شه. به گفته Leatrice Eiseman، مدیر اجرایی Pantone Color Institute و نویسنده کتاب More Alive With Color، “صفا و طراوت رنگ سبز بخاطر ارتباطیه که با طبیعت داره و به همین خاطر سبب احساس خرسندی و آرامش می شه”.

فروشگاه اینترنتی اصفهان

 

روانشناسی رنگ لباس

“رنگ لباس که شخصیت آدم‌ها را فاش می‌کند”

در ارزانسرای لیتل شاپ میخوانید :

بنفش هنرمند و رویا‌ پرداز در گذشته رنگ «بنفش» متعلق به طبقه اشراف و ثروتمندان و معنای رنگ بنفش کمال، ثروت و اشرافی‌گری بود. می‌دانستید «کلوپاترا» ملکه مصر، دیوانه رنگ بنفش بود؟ در آن زمان فقط ثروتمندان و اشراف اجازه داشتند از طیف‌های مختلف رنگ بنفش برای خودشان لباس بدوزند. اما امروز به کار بردن رنگ بنفش در طراحی لباس‌ها نشانه خلاقیت، بینش و علاقه به هنر است. به عقیده روانشناسان از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت آن‌هایی که برای رنگ لباس به دنبال طیف‌های مختلف رنگ بنفش هستند افرادی عاطفی و حساس، رویاپرداز، پرشور و عاشق فلسفه و عرفان هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عاشقان لباس‌های بنفش افرادی غیر قابل پیش‌بینی هستند و برخورد با آن‌ها همزمان هم آسان و هم دشوار است. قرمز زرنگ و پر انرژی Kenny Frimpong، مدیر برند ایتالیایی پوشاک مردانه Eredi Pisano، می گه، “قرمز، رنگ شهوت و قدرته. اگه قصد دارین یه نفر رو تحت تاثیر قرار بدین، باید استفاده از این رنگ رو تو اولویت خودتون قرار بدین. هر طیف روشنی از رنگ قرمز که به تن داشته باشین، جلب توجه می کنه. آدما تمایل دارن با چالاکی رنگ های پرانرژی، پویا و تحریک کننده همراه شن. روان شناسان دانشگاه Rochester پی بردن که مردان بیشتر جذب خانوم هایی می شن که ته رنگ یاقوتی می پوشن. Abby Calisch، پروفسور روان شناس در Eastern Virginia Medical School نورفولک، ویرجینیا می گه، “رنگ قرمز برای مردان تحریک کننده ست”. خانم هایی که اغلب رنگ قرمز به تن دارن، راحت تحریک می شن، کمی خود محور و نیز مستعد اعتیاد هستن. زرد ماجراجو و خلاق «زرد» رنگ خورشید، شادی و سرخوشی و خنده است. طبق تحقیقات انجام شده رنگ زرد باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود، سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد و اطرافیان را سر ذوق و شوق می‌آورد. علاوه بر این رنگ زرد توجه و تمرکز را زیاد می‌کند به همین خاطر اغلب برای طراحی بیلبوردها، سایت‌های تبلیغاتی، علائم نشان دهنده راه و جاده و خطوط خیابان از آن استفاده می‌کنند. از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت کسانی که طیف‌های مختلف رنگ زرد را می‌پوشند عموما افرادی فعال، خلاق و کسانی هستند که خیلی سریع به چیزی عادت می‌کنند. زرد پوشان ماجراجو هستند، رویاهای درخشان در سر دارند و همواره آماده کشف و تسخیر هستند. سفید مرتب و کمال‌گرا سفید سمبل آزادی، پاکی و خلوص، بی گناهی و سادگی ست. به همین دلیله که خیلی از آدما وقتی دارن کار جدیدی رو شروع کنن یا وارد فصل جدیدی از زندگی شون می شن، تصمیم می گیرن یه چیز سفید بخرن. رنگ سفید افراد معتبر و معتمدی رو که عاشق آزادی هستن و خوش بینانه به زندگی نگاه می کنن، جذب خودش می کنه. این افراد تو هر کاری که انجام می دن، خیلی مرتب و شسته رفته و سازمان یافته عمل می کنن. این دسته از آدما شروع دوباره رو دوست دارن و کمال گرا هستن و برای رسیدن به کمال مطلوب شون تلاش می کنن و می جنگن. در کل، افرادی با شخصیت های مختلف رنگ سفید می پوشن. این رنگ، یه رنگ خنثی ست که در واقع دیگران رو دفع می کنه. صورتی خوش بین و عادل «صورتی» رنگ دختران زیباست. صورتی ملایم رنگی آرام، گرم و زنانه است و در واقع یکی از آرامبخش‌ترین رنگ‌های موجود در طبیعت است. می‌دانستید در برخی زندان‌ها دیوارها را رنگ صورتی می‌کنند تا میزان خشونت را کاهش دهند؟ از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت عاشقان لباس‌های صورتی افرادی عاشق‌پیشه، خوش‌بین و عادل هستند. این افراد قدردان محبت اطرافیان هستند و راحتی بیش از هر چیز دیگری برایشان اهمیت دارد. نارنجی شاد و پر انرژی نارنجی همیشه جو یه پارتی پر شور و نشاط رو می ده، علاوه بر اینکه یه رنگ گرم و تند هم هست. نارنجی، یه رنگ جذاب و پرانرژی هم هست. اونایی که دوست دارن نارنجی بپوشن، آدمایی خوش بین، فعال و خوش رو هستن و علاقه زیادی به تغییر دارن. همیشه بلند پرواز و محتاطن، هرچند گاهی اوقات هم دم دمی هستن. خاکستری قاطع و بی‌طرف به عقیده طراحان لباس «خاکستری» رنگ تعادل است، نه تیره و نه روشن. اگر فردی در کمدی لباسش بیش از هر رنگ دیگر لباس‌های خاکستری داشته باشد به این معنی است که چندان اهل جلب توجه و خودنمایی نیست. خاکستری نماد بلوغ و آرامش است و بیشتر مردان میانسال هوادار لباس‌هایی به این رنگ هستند. این در حالی است خانم‌های مسن معمولا خاکستری را ترجیح می‌دهند. از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت، خاکستری پوش‌ها عموما افرادی هستند که به قوانین احترام می‌گذارند، زیاد احساساتی نیستند و قاطع هستند. این افراد معمولا دوست ندارند زیاد جلب توجه کنند و تلاش می‌کنند تا حد امکان بی‌طرف باقی بمانند.

3 دیدگاه برای “روانشناسی رنگ لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *